Lenkebygging
Skyskraperteknikken gir deg enklere lenker til nettsiden din
Tilbake i 2015 kom SEO-guru Brian Dean frem med en strategi for lenkebygging som skulle ta bransjen med storm. Han valgte å kalle den Skyskraperteknikken. Denne teknikken har fungert for en rekke andre SEO-guruer i ettertid, men noen har også feilet med sine tester.
Vi skal i denne artikkelen se nærmere på hva Skyskraperteknikken er, hvordan denne fungerer i praksis, og ikke minst om denne vil gi gode resultater i Norge!
Hva er Skyskraperteknikken?
Skyskraperteknikken tar utgangspunkt i å finne det beste innholdet i din nisje, for deretter å forbedre dette og ”stjele” lenker. Det mest populære innholdet i din nisje har nemlig mest sannsynlig veldig mange relevante lenker som du nok heller ønsker at skal peke mot din side. Problemet
er selvfølgelig å være i stand til å gi disse sidene insentiv til dette.
Et grunnlag for å lenke ut mot andre sider er at disse skal ha godt innhold. De fleste vet tross alt at grunnpilaren for en lenke er at den fungerer som en stemme, og det er nettopp slik Google sin algoritme også anserden. Derfor er det å skape innhold som er enda litt bedre enn de ”høyeste
skyskraperne” i din nisje en perfekt ide.
Etter at du har skapt innhold som er mer informativt, mer engasjerende, og rett og slett engasjerer leserne mer, så vil du holde et godt argument for hvorfor sider skal lenke til deg. Grunnen til at de lenket til de andre populære sidene i din nisje var tross alt at disse en gang var best, men når du nå entrer banen med enda bedre innhold vil du bli favorisert.
Som et ekstra tillegg vil du ikke bare gi din egen nettside en bedre lenkeprofil, men du vil naturligvis også stjele lenker fra dine konkurrenter. Dette gjør at veien til toppen av søkemotorens rangering for dine ønskede søkefraser unektelig vil bli raskere. Mens du går oppover, så synker konkurrentene nedover.
Hvordan setter du teknikken for lenkebygging i live?
Teknikken høres enkel ut på papiret, men selvfølgelig kreves det noe arbeid for å lykkes. Selv om strategien er overbevisende, så er faktum det at få liker endringer. Det betyr at de som tidligere lenket til det som var det beste innholdet før du kom på banen, mest sannsynlig trenger en virkelig overbevisende pitch. Derfor har vi satt sammen disse stegene for deg:
1. Finn innhold med mange lenker
Det første steget du må gjennomgå er å finne innhold som har mange lenker. Dersom du finner en artikkel hos en konkurrent som har 500 lenker
pekende mot seg, så vil du potensielt bare måtte skrive en artikkel for å tiltrekke deg et hav av lenker fra konkurrenten. Dette er i motsetning til å skrive et
titalls artikler for å stjele lenker fra konkurrenters mange artikler som hver og en bare har et titalls lenker pekende mot seg.
Jo flere lenker innholdet har, jo bedre med andre ord. Men hvordan finner du innholdet til å begynne med? En grei gjetning er selvfølgelig å benytte seg av søkemotorens rangering på de frasene du vil ranke på, men her får du ikke god nok innsikt. Det er derfor viktig å investere i SEO-programvare,
slik at du kan få innsikt i lenkeprofilen til siden.
Du kan blant annet i SEO-programvaren søke på de nøkkelordene som du ønsker å ranke høyere på. Da vil du se hvilke domener som dominerer, og du kan undersøke disse nærmere. I lenkeprofilen kan du videre se hvor sterke de domene som lenker til konkurrenten faktisk er, og ikke minst hvem disse er.
Dessuten er selvfølgelig et viktig poeng å faktisk lese gjennom konkurrentens innhold for å se om du har en sjanse til å benytte Skyskraperteknikken. Dersom innholdet er en guide på flere titalls sider med intervjuer fra eksperter i bransjen og lenker fra de største mediehusene, så er det kanskje ikke så realistisk at en skal rage over dette innholdet.
2. Forbedre innholdet fra alle vinkler
Dersom en finner innhold som en realistisk sett kan forbedre, så gjelder det å sette seg ned og finne ut av akkurat hvor forbedringene kan forekomme. Innholdet skal tross alt være en synlig forbedring, og i Skyskraperteknikken, så skal helst ditt nye innhold rage høyt over det innholdet konkurrenten har.
Lengde er det mest åpenbare forbedringspotensialet for mange tekster på nett. Det er ikke utelukkende slik at lengden definerer kvaliteten, men Google gjør tross alt noe rett i å vekte dette høyt. Jo lengre innholdet er, jo bedre er det gjerne for leseren. Derfor bør du ekspandere på det innholdet konkurrenten har, og ikke bare forbedre dette.
Designet er også en nøkkel for å forbedre innholdet. Kanskje kan du gjøre noe så enkelt som å bryte opp teksten mer, eller muligens strukturere den bedre. Sannsynligvis vil du derimot tjene mest på å benytte illustrasjoner og grafisk design for å fremme dine poeng. Dette er ikke noe søkemotorene vil vekte stort, men de som tidligere har lenket til konkurrenten kan raskt imponeres av flotte grafiske detaljer.
Dybde er det siste og viktigste poenget. Her kan det være lurt å sette en tekstforfatter på jobben for å få maksimalt ut av innholdet ditt. Det hjelper nemlig fint lite om du har mye innhold og mye informasjon, dersom dette ikke er formidlet godt og teksten går nok i dybden på det emnet det skrives om.
3. Slik kontakter du de du ønsker lenker fra
Som nevnt tidligere er en sentral del av Skyskraperteknikken at du finner frem til de som har lenket til dine konkurrenter tidligere i
lenkeprofilen. Ved hjelp av enten kontaktskjema på siden deres eller over e-post, så skal du kommunisere hvordan Skyskraperteknikken, det vil si resultatene av den, er gunstige for dem og ikke bare for deg.
Men hvordan kommuniserer du akkurat dette budskapet? Ditt første steg bør være å lage en emnelinje som er konkret for å bedre åpningsrate. Dessuten bør du gå rett på sak og være ærlig om hva dine intensjoner ved e-posten er. Deretter skal du raskt legge til en lenke ut mot det innholdet
du ønsker lenker rettet mot fra den du kontakter.
Husk også på at en sentral del av Skyskraperteknikken er at du ikke bare vil ha en lenke, men du vil at den du kontakter også skal slutte å lenke mot konkurrenten. Dermed må du naturligvis i denne e-posten forklare nettopp hvorfor det innholdet du har skrevet er bedre enn det som tidligere var lenket til. Da er det bare å brette opp ermene og gå til verks.
Til slutt bør e-posten avsluttes med en CTA som oppfordrer den du kontakter til å bytte ut den gamle lenken og heller føre sine besøkende til din side. Har du kvalifisert dine lenker, laget bedre innhold, og gjort en god jobb med kommunikasjonen, så bør du her kunne lande rundt 10 % av lenkene
til dine konkurrenter for akkurat dette innholdet.
Fungerer Skyskraperteknikken i Norge?
Dersom du tidligere har lest om Skyskraperteknikken, og kjenner noe til SEO, så har du helt sikkert lurt på om teknikken kan fungere i Norge. Det er jo tross alt ikke hver eneste nisje som har over 500 lenker pekende mot sitt innhold. Dette er problematisk dersom hitraten ligger på rundt 10 %.Allikevel er til gjengjeld ikke konkurransen like stor i det norske markedet. I det engelsktalende markedet vil en sannsynligvis måtte
konkurrere mot flere hundre aktører på det absolutt minste i en liten nisje. Markedene kan være så konsentrerte som kun en håndfull seriøse aktører selv i en mellomstor bransje i Norge.
Det er dermed neppe slik at det beste innholdet er så fantastisk bra at en ikke engang har en sjanse for å forbedre dette. Med en god tekstforfatter og planer for å finne svakhetspunkter ved konkurrentenes innhold, så er jobben en god del enklere i Norge. Dermed bør din hitrate i det
norske markedet være bedre enn i tilfeller med engelsktalende innhold.
Bruk Skyskraperteknikken for enkel lenkebygging i din nisje!
Det ultimate målet innen SEO er selvfølgelig å rage over konkurrentene sine, da helst i søkemotorens resultater for de viktigste søkefrasene innen din nisje. Da hjelper det naturligvis å ha en rekke relevante nettsider som lenker til ditt innhold nettopp fordi dette er det beste.
Allikevel er det kanskje noe demotiverende å se hvor lang veien er opp til toppen. Dersom du får flere titalls nye lenker, så kan disse kanskje bare utgjøre en minimal forskjell. Dessuten er det mest sannsynlig vanskelig å finne kvalifiserte kandidater til å lenke inn mot ditt nettsted.
Det er her Skyskraperteknikken nærmest utgjør mirakler! Alt du trenger å gjøre er å se på konkurrentenes lenkeprofil og se hvem som har pekt lenker mot dem. Dersom konkurrentens innhold kanskje ikke er så bra, og du ser et forbedringspotensial, så skal du sette i gang med jobben umiddelbart.
Når du er ferdig, så kan du kontakte individet bak lenken og potensielt overbevise dem om å peke lenken mot ditt nettsted i stedet for konkurrenten. Da har du ikke bare ordnet en lenke til din egen nettside, men du har også sørget for å fjerne en av konkurrentenes lenker. Dermed har
Skyskraperteknikken dobbeltvirkning om du benytter den på rett måte!
Avslører de 5 viktigste on-page rangeringsfaktorene til Google
Registrer eposten din og få tilsendt en artikkel som avslører de 5 vikigste on-page rangeringsfaktorene til Google