Konverteringsoptimalisering for WordPress og Woocommerce

Konverteringsoptimalisering for Wordpress og Woocommerce

Disse 8 on-site optimaliseringene doblet salget hos flere av våre klienter.

Vanligvis skriver jeg innlegg om SEO. I dag tar jeg for meg noe litt annet. Hvordan sørger vi for at trafikken konverterer?

Vårt nyeste sideprosjekt innenfor leadgenerering opplever en konveteringsgrad på 30%.

Det betyr at 3 av 10 besøkende ender opp i å bli et lead som vi kan selge til.

Samtidig har vi erfart betydelig økning i konvertering for flere av våres klienter den siste tiden.

Denne artikkelen vil dermed ikke handle om Google, Lokal seo, eller Netbutikk SEO

Artikkelen vil ta for seg virkemidlene vi har brukt for å sikre økt konvertering både på egne prosjekter og på vegne av klienter…

1.      Implementering av «winback-system» for
Woocommerce

winback

Winbackaktiviteter brukes aktivt av tjenestetilbydere som en siste instans for å vinne tilbake kundeforholdet ved mottatt oppsigelse.

Telefonileverandøren, strømleverandøren, bredbåndsleverandøren og forsikringsleverandøren
hadde aldri overlevd uten.

Poenget med winback er å hente tilbake kunder som er på vei ut døren. Sikre kundeforholdet og sikre at kunden fortsetter handelen hos deg.

Et winback-system for en nettbutikk i Woocommerce er også mulig. Det er særdeles effektivt og gir ofte markante økninger i salg.

Så hvordan kan tanken om «winback» som en salgskanal adopteres til din woocommerce nettbutikk?

Ved å implementere en tredjepartsløsning vil nettbutikken din være i stand til å sende påminnelser over epost til besøkende som har lagt noe i handlekurven for så å forlate nettsiden.

Du som eier av nettbutikken kan på den måten sørge for at besøkende som «nesten» kjøpte – kommer tilbake på nettstedet og fullfører handelen.

Se for deg at du tråler nettet etter fjellsko. Du besøker en nettside og legger et par sko du likte i handlekurven. Det var gjerne ikke mye om å gjøre, men noe dukker opp du forlater nettsiden uten å gjennomføre kjøpet.

Tanken om å gjennomføre handelen skyves bort og du gjennomfører handelen et annet sted ved en senere anledning.

La oss se for oss et annet scenario..

Hva om prosessen hadde vært litt annerledes? Hvordan ville du agert om du mottok en epost som ga deg 20% rabatt på akkurat den varen du så på, fra den nettbutikken som du vurderte å kjøpe fra?

I mange tilfeller ville du nok valgt å benytte deg av tilbudet og dermed fullføre kjøpet.

I så fall er du ikke alene. Løsningen er svært effektiv – og er en klar favoritt blant våre klienter.

2.     «Salespop» for Woocommerce – sosiale bevis
selger

salespop

Har du noen gang besøkt en nettside og fått vist alle kjøp som foregår men du er på nettsiden? Denne funksjonen kalles ofte for en «salespop» og har vist seg å være effektiv for å øke konvertering.

Å vise fram kjøp gir sosialt bevis som igjen gjør det lettere å gjennomføre en handel.

Denne funksjonen er ofte sett som en del av en mer offensiv markedsføring og er en svært effektiv funksjon for nettbutikker som selger lavkost-produkter eller som tilbyr typiske impulskjøp.

3.     Øk salget ved å finne ut hvordan besøkende beveger
seg på nettsiden din

lucky orange heatmap

Hva får leseren med seg? Hvordan navigerer besøkeren seg på nettsiden din? Hva fanger kundens oppmerksomhet?

Ved å integrere en løsning fra Lucky Orange vil du til en hver tid kunne analysere besøkerens bevegelsesmønster på nettsiden din.

Hvert besøk vil lagre seg som et videoopptak sammen med generering av at «heatmap» som forteller deg hva som klikkes på, hvor langt som scrolles og hvor kunden forlater nettsiden.

Denne informasjonen gir deg unik databasert innsikt som kan brukes til å optimalisere nettsiden din for konvertering.

4.     Er det sannsynlig at prospektet har spørsmål i kjøpsøyemed? Integrer Messenger chat på nettstedet ditt

En enkel måte å øke konverteringen til nettsiden din er å integrere Messenger-chat på nettsiden din.

Denne funksjonen gir besøkende mulighet til å chatte direkte med deg fra nettsiden. Chatten dukker opp som en samtale for deg i Facebook Messenger.

Dette er en funksjon som er spesielt effektiv for deg som selger løsninger, tjenester eller produkter som krever opplæring. Vær oppmerksom på at denne funksjonen krever mye ressurser av nettsiden din

5.    Mailchimp-integrasjon – Nyhetsbrev bør fremdeles
være en kjerneaktivitet

Nyhetsbrev selger. Godt. Bruk nyhetsbrev for alt det er verdt.

Ved å bruke Mailchimp kan du enkelt integrere løsningen i Woocommerce /Wordpress og automatisk overføre nye kunder til epostlisten din.

6.     Subscribers (en ung hemmelighet)

Hodev bruker Subscribers. Subscribers er en nyere tjeneste som sender notifikasjoner direkte i nettleseren til tidligere besøkende av nettsiden.

Leser må akseptere at vi får lov til å sende varsler.

Når dette er bekreftet vil leser motta påminnelse hver gang vi legger ut nye blogginnlegg.

Subscribers har gitt oss et betydelig løft i antall «returning visitors». Tjenesten er gratis for intill 200 subscribers.

7.     Hastighetopptimalisering

Jeg har målt og undersøkt SEO-effekten av nettsiders hastighet opp-ned og sidelengs…

Det farer liten tvil om at nettsidens lastetid og rangeringer i søkemotoren er betydelig korrelert. Nettsidens lastetid er penger.

Det samme kan sies om nettsidens konverteringsgrad. Det er slitsomt å forsøke å manøvrere seg rundt på en treig nettside.

Lastetiden til nettsiden kan optimaliseres gjennom 3. parts cache-systemer og bildeoptmalisering-systemer tilpasset WordPress i tillegg til forbedret hosting.

8.    Viktigheten av å holde nettsiden oppdatert

En nettside som ikke holdes løpende oppdatert er et lett offer for hackere, spambots, errors og bugs. Bugs og errors ødelegger for kunden i kjøpsøyemed og hackere ødelegger potensielt hele nettstedet.

Nettsteder som har blitt hacket fjernes i sin helhet fra Google og forretningen må starte fra scratch.

Sørg for å holde nettsiden oppdatert (plugins, temaer og wordpress cms). Oppdater ukentlig og gjennomfør alltid backup før du ruller uten ny oppdatering. Les mer om hvordan du tar en wordpress backup.

 

Håper du lærte noe nytt.. Lykke til med salget!

 

Usikker på hvor du skal starte?

Hodev er en ekspert i faget og setter gjerne opp en totalløsning som vist til i artikkelen ovenfor – inkludert ukentlig drift/oppdatering og backup av nettstedet ditt.  

Bruk chatfunksjonen på høyresiden i bunnen av siden da vel.

Reduksjon av nettsidens lastetid fra 4 til 2 sekunder øker din konvertering med 14%
- Google 2019

Denne guiden avslører 5 enkle grep som øker farten til din wordpress-side i dag!bestill pil