Hvordan Fungerer Google

hvordan fungerer Google

Du er i ferd med å lære deg ekstremt viktig informasjon som veldig mange “søkemotoreksperter” ikke kan.

Hvordan Google Fungerer

Forståelse av søkemotorer, spesielt Google, er ekstremt viktig.

Hvorfor?

Fordi at du er nødt til å forstå hvordan noe fungerer om du skal dra nytte av det.

Det er nesten umulig å fikse et problem du ikke forstår. Hvordan skal du reparere bilmotoren din om du ikke har peiling på hva som er under panseret?

… De samme regelene gjelder for søkemotorer og Google.

I denne artikkelen kommer jeg til å ta deg stegvis gjennom hvordan søkemotorer fungerer.

Vi starter med basisen – og jobber oss opp derfra.

Søkemotorer (Google inkludert) jobber i hovedsak med to funksjoner:

Tråling og indeksering.

Google er den mest populære søkemotoren og har revolusjonert teknikker for dette:

  • Over 90% av nordmenn bruker Google som sin søkemotor
  • Google er en offisiell del av ordboken

Så hvordan fungerer søkemotoren?

  1. Tråling: Google tråler nettet og finner nettsider som de plasserer i en database
  2. Indeksering: Resultatene organiseres og indekseres slik at søkere får opp nettsiden i søkeresultatet sitt

For å dumme det hele ned:

  • Tråling betyr å finne bøker som man kan plassere i et bibliotek
  • Indeksering betyr å legge bøkene i en bestemt rekkefølge basert på f.eks. Forfatter og sjanger.

tråling og indeksering Google

Hva er tråling?

Når du gjennomfører et søk hos Google vil Google søke gjennom sin etablerte database av nettsider. Det betyr at du søker gjennom Google sin database – ikke hele Internett.

Dette gjør Google for å:

Gi et raskere og er brukervennlig søkeresultat
Lar Google rangere sider basert på egne faktorer

Første steget til Google er å legge til disse sidene i sin database. Denne prosessen kalles for tråling.

Google har egne bots som brukes for å tråle internett.

Disse botene har 2 jobber:

rosa punktFinne nye sider
rosa punktHente informasjon fra sidene

Hvordan fungerer trålingen?

Nettsidene våres er alle en del av World Wide Web (www). Googlebots bruker denne lenken til å tråle gjennom med et mål om å finne nye nettsider.

Sekundet boten finner en nettside vil de begynne med å lese innhold og kode på siden.

Derfor er det viktig at Google sine bots enkelt forstår innholdet og koden til nettsiden.

Boten er ikke et menneske, men maskinstyrt. Det er boten som bestemmer hvilken sider som blir indeksert og hvilken sider som aldri blir indeksert.

Eksempel:

Googleboten er programmert for å vite at nettsider som selger våpen og narkotika ikke skal indekseres.

Med en gang Googleboten har bestemt at søkemotoren skal vise nettsiden er det tid for neste steg:

Indeksering.

Hva er indeksering?

Indeksering er når en søkemotor legger en nettside inn i databasen sin og tildeler den en kategori for hva den skal rangere for.

Tenk på biliotek eksempelet som jeg forklarte tidligere:

Boken google finner vil plasseres etter forfatter og sjanger. Dette kan f.eks. Være

rosa punktBiografer
rosa punktSport
rosa punktKrim
rosa punktEventyr

Men: Jeg (Christian) kjenner til flere av faktorene som Google bruker for å rangere nettsider.

Artikkelen sin informasjon er et resultat av:

  • Offisielle kilder
  • Studier
  • Erfaring
  • Personlige eksperimenter

Ta for eksempel en som er interessert i å lære seg spansk.

Den personen googler f.eks. “Kurs spansk”

Det som da vil skje er at Google søker gjennom databasen sin for å finne nettsider som matcher søkeordet.

LES OGSÅ: Hva er søkeordsanalyse

Det er en rekke faktorer som bestemmer i hvilken rekkefølge søkene ender opp med.

Faktorene er for det første avhengig av hvilken søkemotor du bruker. Google og Bing sine resultater for samme søkeord vil være forskjellige.

Her er det viktig å forstå at denne prosessen er flytende og ikke 100% konkret. Søkemotoren vil endre rangeringer etter hvert som en nettside endrer på siden sin ved å slette eller legge inn mer innhold.

Hvorfor vises noen nettsider høyere oppe enn andre?

Søkemotorer som f.eks. Google jobber med algoritmer som bestemmer rekkefølgen av nettsidene som vises.

Algoritmene er svært komplekse og tar for seg flere faktorer som hjelper med å bestemme hvordan hver nettside skal plasseres i søkemotoren.

Den letteste måten jeg kan forklare hvordan rekkefølgen til søk i Google bestemmes er gjennom å bruke “stemmer”. Desto flere stemmer en nettside har, desto bedre vil den rangere i søkemotoren.

For eksempel..

Dersom du ønsker å rangere for “spanskkurs” er sjansen stor for at du Googler:

Søkemotor google spanskkurs

Deretter vil flere nettsider vises: hele 69.200 nettsider.

Samtidig vil det alltid være en nettside som topper resultatene.

I dette tilfellet er det Folkeuniversitetet. Spanskkurs.info er en betalt annonse.

Dette betyr at Folkeuniversitetet har fått flest “stemmer”.

Hvordan får nettsider “stemmer”?

“Stemmer” kan med andre ord beskrives som lenker og sosiale signaler. Dersom en nettside blir hyppig lenket til fra andre nettsider og deles og likes hyppig i sosiale medier vil nettsiden stemmes høyt opp.

MEN!

Det er dessverre ikke så enkelt å finne en løsning på rangere høyt hos Google. Alle stemmer er dessverre ikke like mye verdt. Jo større siden som lenker til deg er, jo viktigere blir stemmen.

Dersom du f.eks. Får en lenke fra VG.no, Harvard eller andre annerkjente nettsider vil den bære veldig mye mer vekt enn en lenke fra en uetablert blogg.

Jeg forklarer dette dypere i andre artikler.

For nå:

Desto flere “stemmer”, jo bedre for nettsiden din, men alle “stemmer” er ikke like mye verdt.

Hva er målet til søkemotoren (Google)?

Søkemotorer, inkludert Google, har et mål med informasjonen de tilbyr.

[Tweet “Google forsøker etter beste evne å treffe behovene til søkerne.”]

Google sitt mål er å gi et mest mulig konkret svar på problemet, eller spørsmålet til søkeren.

Så husk:

Å ta seg tid til å forstå søkemotoren vil gjøre livet mye lettere for deg som arbeider med SEO.

Oppsummert – Hvordan fungerer Google

Dersom du ønsker å vite hvordan du skal lykkes med SEO …

Er det å vite hvordan søkemotorer fungerer veldig viktig.

Jeg gir deg en solid innføring i andre tekniske og taktiske aspekter i andre artikler.

Nå har du lært følgende.

rosa punktGoogle sin database er laget av tråling av nettet

rosa punktTråling er boter som følger lenker til å oppdage nye nettsider

rosa punktIndeksering er når Google velger å vise en nettside basert på et søkeord

rosa punktDet er flere faktorer som påvirker søkeresultat. De viktigste er sosiale signaler og lenker

rosa punktHver lenke til nettsiden registreres som en “stemme”

rosa punktAlle lenker er ikke like mye verdt

Å forstå hvordan søkemotoren fungerer er viktig for å oppnå resultater

Nå vet du hvordan søkemotoren Google fungerer.

Neste steg: Hva er SEO