Hva er søkeordsanalyse og hvorfor er den viktig for SEO

søkeordsanalyse

 

Søkeordsanalyse er i korte trekk å finne ut hva personer skriver når de søker på Google.

En Søkeordsanalyse, også kalt nøkkelordsanalyse, er det aller første steget man bør ta når man setter i gang med å utforme en kampanje for SEO (søkemotoroptimalisering).

Ny til SEO? Les først: Hva er SEO og Hvorfor er det viktig for deg?

Søkeord er ord eller setninger, lange så vel som korte som brukes på din nettside sitt innhold for å beskrive ditt firma, dine innlegg, hva du gjør og hvem du er. Idéen bak å bruke søkeord handler rett og slett om å få Google til å forstå nettsiden din, innholdet på nettsiden, og hvilken type informasjon du gir leserne dine. Dersom du er tydelig i bruken av søkeord, sammen med bra og informativt innhold – sammensatt med andre seo-tiltak er sjansen god for at nettsiden
eller artikkelen din med tiden vil rangere høyt i Google sine søkeresultater.

LES OGSÅ: 15 Seo Tips For Nye Nettsider

Mange bedrifter skriver innhold i blinde

Analyse av søkeord er ikke et nytt fenomen. Det er en viktig og innarbeidet prosess i jakten på gode rangeringer og søkeoptimalisering hos Google. Likevel ser man at mange firma, store som små, ofte glemmer denne fasen av innholdsstrategien sin. Det sløses enorme ressurser, penger og tid på digitalt innhold uten en klar strategi for SEO eller søkeord. Dette kan direkte sammenlignes med å leie inn grafikere, billedkunstnere, skribenter og selv bruke mye tid på å skrive en bok, for så å  plassere den helt bakerst på bokhyllen. Kvaliteten på innholdet i boken er gjerne både unikt, engasjerende og lærerikt. Det hjelper dessverre lite når ingen noen gang finner boken. Søkeordsanalyse og SEO-strategi er elementært for å lykkes med digitalt innhold på nett.

Hvorfor er søkeordsanalyse hos Google viktig for deg?

En søkeordsanalyse vil oppsummert avdekke potensielle søkeord som folk faktisk googler og som kan gi deg trafikk. Gjennomfører du en god analysejobb har du ikke bare funnet søkeord som gir deg trafikk, men også søkeord som gir deg den rette trafikken. Det er lett for å tenke seg til hvilket søkeord ditt segment bruker og forsøke å gjette seg til ett eller flere søkeord som er effektivt å satse på. Dette er ikke anbefalt praksis. Bruk et verktøy som f.eks. Google Keyword Planner, Ahrefs eller SEMrush for å utføre din søkeordsanalyse.

Søkeordsanalyse er viktig for deg dersom du ønsker:

rosa punktØkt trafikk til nettsiden din

rosa punktØke oppmerksomheten din

rosa punktBygge opp mail-listen din

rosa punktØke salget ditt

rosa punktForbedre bunnlinjen din

Viktige komponenter ved gjennomføring av søkeordsanalysen

Søkeordanalysen for seo består av å samle noen viktige informasjonskomponenter.

  • Søkevolum

Estimert søkevolum kan enkelt avdekkes ved å bruke et verktøy som f.eks. Google Keyword Planner. Her vil du bli informert om estimerte antall søk per måned. Ved å finne ut søkevolum kan du på en enkel måte avgjøre om søkeordet er verdt å satse på. Likevel bør man ha i mente at et søkeord med høyt volum ikke nødvendigvis trenger å være et søkeord som er særlig inntektsbringende. Si at du f.eks. driver en trafikkskole, da er det ikke sikkert at de som googler «bil» er interessert i å ta kjøretimer. Søkeord med høye søkevolum har også på en generell basis større konkurranse. Det betyr at søkeord med høye søkevolum som oftest er vanskeligere å rangere godt i søkemotoren. På samme måte kan man si at søkeord som har få månedlige søk er søkeord som gjerne få personer er interessert i og som gir lite tilbake for jobben det er med å utvikle innhold.

  • Rangeringer

Verktøy som f.eks. Ahrefs rank tracker, er i stand til å fortelle deg hvordan søkeordet din ligger ann hos google. Du kan også manuelt sjekke ved å google søkeordet du har gått for og finne din nettside, eller ved å bruke Google Search Console.

  • Adwords /CPC

    Det kan være lurt å bruke Keyword Planner til å sjekke hva kosten per klikk for
    betalt Adwords markedsføring på det valgte søkeordet er. Dersom prisen per
    klikk er høyt vil det ofte bety at det er stor konkurranse om søkeordet, men at
    det også er et søkeord med høy verdi. Firma vil sjeldent betale mye for klikk –
    med mindre det gir avkastning.

Introduksjon av LSI Nøkkelord (“synonymer”)

LSI (Latent Semantic Indexing) er nøkkelord som er sterkt tilknyttet søkeordet du går etter. Mange tror at «LSIer» er synonymer for søkeordet ditt. Noe som ikke er helt riktig.

LSIer kan derimot være synonomer, men trenger ikke å være det. LSIer er rett og slett ord som ofte blir brukt i sammenheng med ditt valgte søkeord.

Et eksempel på dette kan være PC og Datamaskin, et annet eksempel kan være Galaxy og Samsung, eller Rema og Rema 1000. Hva med Apple og Ipad? Apple kan gi veldig mange treff dersom man ikke nevner Ipad.

Bruken av LSI nøkkelord i din søkeordsanalyse er en god metode for å inkludere flere søkefraser i innholdet ditt. Samtidig er det en god indikator på å fortelle Google hva du skriver om.

La oss ta for oss søkeordet «Søkemotoroptimalisering». Dersom jeg ønsket å rangere for søkemotoroptimalisering kunne det vært lurt av meg å nevne følgende fraser i innholdet mitt.

søkeordanalyse

Best practice for gjennomføring av søkeordsanalyse

Så hvordan utføre en søkeordsanalyse? Vi utfører analyse avsøkeord daglig og følger en enkel med gjennomtenkt trinnvis modell.

  1. Kartlegg potensielle søkeord hos Google

Som et første steg i søkeordsanalyser må potensielle nøkkelord og setninger kartlegges. Her er det lov til å være kreativ. Søkeordene bør vanligvis være tilknyttet tjeneste, produkt, område og/eller målgruppe.

2. Analyser søkeordene i Google Keyword Planner eller andre verktøy

Gå i dybden og analyser de kartlagte søkeordene. Bruk gjerne et verktøy som
Google Keyword Planner, Ahrefs eller SEMrush til dette formålet. Her ønsker du
å analysere følgende kriterier for søkeordet:

rosa punktEgnethet (treffer du egentlig rett segment?)

rosa punktSøkevolum (antall månedlige søk på Google. Er det nok søk til å gjøre jobben med
innhold?)

rosa punktKonkurransesituasjon (Hvordan ser konkurransen ut? Er det tydelig at det er mange andre som går etter det samme søkeordet? Klarer du å utkonkurrere disse ved hjelp av dine
SEO-tiltak?)

rosa punktLønnsomhet (Hvor høy sannsynlighet er det for at leser agerer mot målet du har satt deg? Er kjøpsintensjonen høy? Et godt tips her er å se på prisen for betalte klikk hos Google)

rosa punktLSI Nøkkelord (Finn relevante LSIer til ditt søkeord)

 

3. Velg søkeord

Når kartleggingen og analysen er foretatt er det på tide å velge søkeordet
man går etter. Valg av søkeord bør utelukkende være basert på analysen som er
gjennomført. Velg 1 søkeord og gå for det. Bruk gjerne søkeordet sammensatt med
andre lenger varianter av søkeordet i innholdet.

Oppsummert

rosa punktSøkeordsanalyse handler om å finne ut hva folk søker etter på Google

rosa punktSøkeordsanalyse er viktig for ditt nettsted av flere grunner.

rosa punktBruk av “LSI Synonymer” er et bra triks for å rangere for valgt søkeord

rosa punktBest Practice for søkeordsanalyse består av å basert på data kartlegge og analysere søkeord.

 

Hodev.no | Søkeordsanalyse og økt synlighet hos Google

Hodev tilbyr tjenester som for eksempel utførelse av søkeordsanalyse
hos Google. Dersom du trenger en ekspert til å gjennomføre en søkemotoroptimaliseringskampanje for deg kan du når som helst kontakte oss her.

LES OGSÅ: 7 Vanlige SEO Feil Ved Skriving