Dette er de 5 viktigste on-page rangeringsfaktorene i Google (SEO) !

Denne artikkelen tar for seg de 5 viktigste on-page rangeringsfaktorene til Google i 2019.

Dersom du tar hensyn til disse faktorene er sannsynligheten stor for at du etter hvert vil se en betydelig økning i trafikk fra Google. Som du forstår vil mer trafikk korrelere positivt med mer inntjening.

Mobilvennlighet

Google lanserte «mobil first index» i 2018. Dette betyr at Google vurderer brukervennligheten og farten  til nettsiden din for mobile enheter. Du kan bruke Google sitt eget verktøy for mobilvennlighet for å sjekke hvor du ligger.

mobilvennlig

Test her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Dersom nettsiden din ikke er brukervennlig for mobil vil du måtte forberede deg på en større jobb.

Dette krever at du re-designer siden din og eventuelt bytter tema til noe som fungerer både på PC og mobiler.

Et tema som ikke er mobilvennlig, eller som har problemer med lastetid vil kunne være tungen på vektskålen når det kommer til å oppnå trafikk fra søkemotoren.

Personlig anbefaler jeg enten «Flatsome» eller «Divi» til å sikre temaer som Google liker godt.

Nettsidens lastehastighet

Nettsidens lastehastighet er bekreftet av Google til å være en av de viktigste rangeringsfaktorene til Google. Det er viktig at du sikrer deg en rask som mulig nettside for å oppnå økt trafikk fra søkemotoren.

fart mobil hodev

Du kan bruke google sitt verktøy https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no for å teste nettsidens fart.

Farten for mobil bør levere et minimum av 70+ og for PC et minimum av 80+

Title tags

«Title tags» eller tittel er et tydelig signal til Google. Tittelen bør brukes til å fortelle Google hva siden handler om. Google leser fra venstre til høyre – det er derfor viktig å inkludere søkeordet du ønsker å rangere for så tidlig som mulig i nettsidens «title tag».

title tags

Internlenking

Internlenker er lenker fra en side til en annen på nettsiden din.

Du kan bruke lenking fra en side til en annen for å hjelpe rangeringen til den siden du lenker til.

internlenking

Dersom du f.eks. ønsker å rangere for «yogamatter», vil det hjelpe deg å la relevante sider på nettsiden din lenke til denne siden. Dette gjør at Google vil få en forståelse av at siden om «yogamatter» er viktig.

Innholdets lengde

Når du skriver innhold til en side, produkt eller vil innholdets lengde ha en betydelig påvirkning på hvor godt siden vil rangere.

Google lever av innhold og vil alltid framme en side som går i dybden.

En tommelfingerregel er å alltid skrive minimum 700 ord med relevant innhold per side.

I tillegg før du undersøke hvor mange ord konkurrenten din som rangerer på 1. siden har skrevet og sørge for at du overgår antall ord og går i mer i dybden om temaet enn hva de gjør.

Du kan enkelt telle ord på en gitt nettside gjennom å lime inn permalenken her: https://wordcounter.net/website-word-count