Det finnes nesten en ubegrenset liste av ting du kan gjøre for å styrke dine plasseringer og resultater fra Google.
Denne artikkelen vil ta for seg 14 supre SEO tips for nye nettsider. Utførelsen av disse tiltakene vil uten tvil være med på å gi din nettside et løft i søkemotoren.
Ny til SEO? Les først: Hva er SEO og Hvorfor er det viktig for deg?
- Bruk Keyword Planner til å finne søkeord: Det finnes verktøy som kan hjelpe deg med å finne søkeord. Verktøy som SEMrush, og ahrefs kan begge hjelpe med dette – men de koster penger, og ofte langt mer enn hva folk flest ønsker å legge i søkeordsanalysen sin. Gjennom google sin egenutviklete Keyword planner kan du helt gratis finne søkeord som du kan forsøke å rangere på.Målet ditt bør være å finne relevante søkeord som du ser at du har muligheten for å rangere høyt i google sine søk. Du kan på generell basis rangere for søkeord som andre lignende nettsider rangerer på.LES OGSÅ: Full guide til søkeordsanalyse
- Bruk Gmail som epost: Når du jobber med SEO vil du måtte ta i bruk flere av Google sine verktøy. Blant annet Google Analytics, Google Search Console og Google My Business. Ved å bruke gmail som din epost vil du kunne få direkte tilgang til disse tjenestene gjennom Google-brukeren din.
Les om hvordan Google fungerer. - Installer Google Analytics: Google analytics bør installeres i det websiden er satt opp. Google Analytics brukes til å analysere trafikk til og på websiden din. Google analytics sørger for at du ser statistikker som antall besøkende, Klikkrate og konverteringsrate. Du kan virkelig gå i dybden og vurdere effekten og resultatet av dine digitale markedsføringsaktiviteter ved hjelp av Google analytics. Verktøyet er elementært for å kunne ta gode beslutninger på nett.
- Installer Google Search Console: Google Search Console er nok et verktøy som du må installere og sette opp så snart som nettsiden din skal gå live.Med Google Search Console kan du følge dine bevegelser på Google. Herunder følge dine søkeord og se hvordan de rangerer fra dag til dag. Du kan også bruke Google Search Console til å indeksere sidene dine raskere(sørge for at google finner nye sider og endringer du har gjort på nettsiden din raskere). Google Search Console sitt tidligere navn var “Webmaster tool”.
- Bruk “Schema Markup” for å servere Google presis informasjon: Schema Markup er en teknikk som lar Google få vite hvilket type innhold nettsiden din representerer.For eksempel vil en lokal forretning kunne bruke en lokal forretning markup som fremhever bedriftens adresse, by, navn og telefonnummer.
- Optimaliser farten til nettsiden din med Google Page Speed Insights: Farten til nettsiden din er en viktig faktor for å rangere godt i Google sine søkeresultater.
Dette er naturlig ettersom at man som bruker sjeldent ønsker å bruke tid på en nettside som laster sakte. Ved å bruke Google Page Speed Insights kan du enkelt finne ut hvor fort dint nettside laster – og gjøre endringer deretter. - Optimaliser tittlene dine for flere klikk: “klikkrate”, eller antall klikk/antall visninger er en viktig søkefaktor hos Google. Derfor er det lurt å tenke nøye gjennom hva tittelen til siden din skal være. Målet bør være at flest mulig klikker, paralelt med at det representerer innholdet på nettsiden – slik at ikke fluktraten går i været.En god måte å gjøre dette på er å legge inn et sosialt bevis eller noe annet unikt i tittelen som dine konkurrenter ikke gjør. Gode eksempler på tittler kan f.eks. være å skrive om hvor mange positive tilbakemeldinger du har, eller hvor rask du er til å utføre tjenesten din.
- Spørr etter konverteringer oftere: Nettsiden din har et mål. Dersom du ikke optimaliserer for konverteringsrate kan jeg nesten garantere at du taper masse.Det er en gjentaker at nettsider spørr etter konverteringer av besøkende for sjeldent.
De har på generell basis for få kontaktskjema, eller for få steder å kjøpe eller kontakte firmaet som står bak nettsiden. Google belønner høye konverteringsrater. - Reduser størrelsen på bildene dine: Bildene på nettsiden din tar mye plass. De gjør at nettsiden din går tregere – men bør ikke fjernes. Bildene bør komprimeres og gjøres mindre. Bruk alltid .JPEG filformat. Sørg for at bildet er under 1 MB. Dette kan du bruke Photoshop eller andre online tjenester for å få til.
- Start med å skrive gjesteinnlegg på relevante nettsider: Skriv gjesteinnlegg på relenvate nettsider. Dette vil hjelpe deg langt mer enn det du kanskje tror. Gjesteinnlegg vil bistå på flere områder. Det vil hjelpe til med å nå flere lesere øke trafikk. I tillegg vil det gi din nettside økt autoritet hos Google og dermed gjøre det lettere å rangere dine søkeord i deres resultatlister.Det er en absolutt nødvendighet for nye nettsider å komme i kontakt med andre relevante nettsider hvor du kan publisere gjesteinnlegg. Dersom du driver med en form for digital markedsføring kan du få lov til å skrive et gratis gjesteinnlegg i vår blogg her.
- Bruk informasjonsgrafikk eller del innholdet ditt i andre formater: Vi leser mindre og mindre. Vi ønsker visuelle framstillinger, auditive opplevelser, og ønsker å se bilder. Det er en stor fordel om du klarerå gjøre innholdet ditt “sexy”. Det å legge til informasjonsgrafikk, bilder, video eller podcast til innholdet ditt vil sørge for lavere bounce-rate og lengre tilstedeværelse for besøkende på siden din – noe som er en stor og viktig faktor for rangere godt hos Google.
- Bruk lokale opplysningstjenester for å gjøre google trygg på hvor du holder til: Bruk den samme adressen, telefonnummeret og firmanavnet alle steder firmaet skrives om på internett.Finn opplysningstjenester der du kan registrere firmaet ditt – og registrer det. Dette kan være sosiale medier, 1881, gulesider osv. Dette er spesielt viktig for lokal SEO. Les mer om våre tjenester for lokal seo
- Legg til ALT-tagger på bildene dine: ALT-tagger forteller Google hva bildene dine handler om. Google kan nemlig kun lese tekst når de tråler nettsiden din. Det kan derfor være smart å inkludere søkeordet du går etter i ALT-taggen til bildet på nettsiden din.Men for all del, gjør ALT-taggene naturlig. De skal trossalt beskrive hva som er på bildet.
- Bruk internlenking for å styrke autoriteten til alle undersidene dine: Det er viktig å lenke mellom de forskjellige sidene på nettsiden din. Dette har flere grunner. For det første vil det være positivt for Google om brukere klikker seg fra en side til en annen på nettsiden din.For det andre vil det være med å styrke autoriteten til de forskjellige sidene rundt på domenet ditt. Dersom en sterk side lenker til en annen, vil den andre sin styrke også vokse.
- Plasser søkeord i permalenken og i meta-beskrivelsen: Permalenken til nettsiden er fremdeles viktig i 2019. Derfor er det lurt å inkludere søkeordet du går etter i permalenken til nettsiden.For å gjøre google 100% bevisst om hva siden handler om vil det også være lurt å legge inn søkeordet i sidens meta-beskrivelse